دوازده راه برای بررسی اصالت طلا

دوازده راه برای بررسی اصالت طلا

دوازده راه برای بررسی اصالت طلا

طلا برای مدت طولانی به عنوان یک شکل جذاب از سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است. تقریباً 2600 سال پیش، سکه های فلز گرانبها به عنوان یک روش پرداخت استاندارد معرفی شدند و تقلب طلا تقریباً در همان دوره وجود داشته است. طلای تقلبی ممکن است به شکل سکه یا شمش باشد که حاوی درجات مختلفی از طلا یا طلا با خلوص کمتر از آنچه گفته شده باشد. اگر از فروشندگان معتبر فلزات گرانبها یا بانک خریداری شده باشد، به طور کلی هیچ دلیلی برای نگرانی در مورد اصالت وجود ندارد.

با این حال، خرید های مقرون به صرفه از فروشندگان کمتر معتبر در یک پلت فرم حراج یا بازار، داستان کاملاً متفاوتی است، در این صورت سرمایه گذاران باید نگاه دقیق تری داشته باشند و صحت آن را بررسی کنند. طیف گسترده ای از گزینه ها برای انجام این کار وجود دارد از درمان های خانگی کمتر دقیق که می توانند به راحتی و با هزینه کمی انجام شوند تا آزمایش های تخصصی که هم به دانش ویژه و هم تجهیزات تست گران قیمت نیاز دارند. ما به شما نشان خواهیم داد که کدام روش ها به ویژه مناسب و قابل اعتماد هستند و دوازده راه برای بررسی اصالت طلا بیان می کنیم. بنابراین ممکن است از بلایای آزاردهنده و پرهزینه جلوگیری شود. یک مثال شرم آور و قابل پیشگیری، بانک پس انداز آلمانی است که بدون هیچ گونه تاییدیه ای، شمش طلا را به قیمتی آشکار خریداری کرده بود. مشخص شد که آنها جعلی هستند قبلاً توسط فروشنده در eBay خریداری شده بودند، آنها به وضوح به عنوان ساختگی در توضیحات محصول پلت فرم حراج آنلاین علامت گذاری شده بودند.

راه های تشخیص طلا از بدل :

  • بررسی اجمالی آزمایشات تخصصی و خانگی برای اصالت طلا
  • تست های تخصصی تست های درمان خانگی
  • تست اسید بازرسی بصری
  • تجزیه و تحلیل فلورسانس اشعه ایکس مقایسه اندازه و وزن
  • تست مغناطیسی آنالیز اولتراسونیک
  • تجزیه و تحلیل هدایت الکتریکی تست صدا
  • الگوی تست شمش DNA Reader
  • تست جابجایی آب
  • تایید گواهی های اصالت

چگونه کارشناسان طلا را از نظر اصالت بررسی می کنند

جواهر فروشان و طلافروشان زرادخانه کاملی از روش های آزمایش را در اختیار دارند که می تواند گندم را از کاه جدا کند، به خصوص زمانی که چندین مورد از آنها استفاده شود. میله‌ های تنگستن که با طلای واقعی پوشانده شده‌اند از نظر ظاهری و وزن بسیار فریبنده هستند، زیرا چگالی آنها تقریباً با طلا یکسان است. با این حال، این تقلبی ها توسط متخصصان قابل شناسایی هستند. برای سرمایه گذاران خصوصی، روش های تخصصی اغلب در دسترس نیستند، زیرا یا بسیار گران هستند یا خطر آسیب به میله یا سکه بسیار زیاد است. هنگامی که شک دارید، یک جواهرساز می تواند به شما کمک کند اصالت را با روش های زیر بررسی کنید. حال دوازده راه برای بررسی اصالت طلا را برای شما بازگو خواهیم کرد.

آزمایش اسید

آزمایش اسید معمولاً برای آزمایش جواهرات طلا استفاده می شود. با این حال، می توان از آن برای آزمایش سکه ها و میله ها برای تأیید صحت و خلوص مشخص شده نیز استفاده کرد. یک اسید آزمایشی مشخص برای هر درجه از ظرافت استفاده می‌شود که روی علامت ایجاد شده با مالیدن جسم آزمایشی طلایی (یا طلایی رنگ) روی یک سنگ تیره می‌ریزد. اگر علامت در تماس با اسید محو شود، احتمال تقلبی بودن طلایی که علامت باقی مانده است زیاد است. لازم به ذکر است که این روش بررسی اصالت فقط سطح یک شی را آزمایش می کند. آزمایش اسید تشخیص نمی دهد که آیا یک مورد صرفاً با روکش طلا است یا خیر.

دوازده راه برای بررسی اصالت طلا

دوازده راه برای بررسی اصالت طلا

تجزیه و تحلیل فلورسانس اشعه ایکس

در این روش پیشرفته، سکه ها یا میله ها در معرض اشعه ایکس قرار می گیرند و تابش فلورسانس اشعه ایکس منعکس می شود، بنابراین ترکیب فلزی شی مورد بررسی تا حد امکان دقیق و قابل اطمینان تعیین می شود. همانند آزمایش اسید، عیب این روش آزمایش سریع محدودیت آن به سطح جسم است. اگر لایه ای از طلای واقعی که یک شمش تقلبی را پوشش می دهد به اندازه کافی ضخیم باشد، آنالیز فلورسانس اشعه ایکس با شکست مواجه می شود.

تجزیه و تحلیل عمیق از طریق سونوگرافی

آزمایش اصالت توسط آنالیز اولتراسونیک بسیار عمیق تر از آزمایش اسید و آنالیز فلورسانس اشعه ایکس است. این مبتنی بر این واقعیت است که فلزات مختلف زمان‌های انتقال فلز متفاوتی دارند، یعنی زمانی که اولتراسوند برای نفوذ به جسم مورد بررسی نیاز دارد. حتی جعل های عالی، مانند شمش های طلای فوق با هسته های تنگستن، به راحتی قابل تشخیص هستند.

تجزیه و تحلیل هدایت الکتریکی

تمام فلزات، از جمله فلزات گرانبها و آلیاژهای فلزات گرانبها، الکتریسیته را به درجات مختلف هدایت می کنند. بنابراین تجزیه و تحلیل رسانایی می تواند کاملاً دقیق تعیین کند که آیا میله یا سکه مورد نظر واقعاً از ماده ای ساخته شده است که ادعا می کند. یک مزیت نسبت به روش های دیگر این است که شمش های طلا که در تاول فروخته می شوند را می توان بدون برداشتن بسته بندی نیز آزمایش کرد.

شمش خوان DNA برای سکه های برگ افرا

فقط دلالان طلا که در برنامه شمش DNA رویال ضرابخانه سلطنتی کانادا برای شناسایی سکه های طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم ساخت کانادا شرکت می کنند، یک خواننده ویژه مرتبط با پایگاه داده دریافت می کنند. با استفاده از فناوری مشابه اسکن عنبیه، سطح یک سکه برگ افرا را اسکن می کند و آن را در زمان واقعی با چاپ سطحی از پایگاه داده در کانادا مقایسه می کند. پایگاه داده شامل اسکن های هر سکه تولید شده از زمان معرفی خواننده است. به گفته سازنده، این فرآیند صد در صد ایمن است و سایر تامین کنندگان سکه ممکن است از این مثال پیروی کنند.

احراز هویت از طریق داروهای خانگی

در کنار روش های حرفه ای، روش های ارزان و ساده ای برای تست اصالت شمش یا سکه طلا وجود دارد. دانش اولیه صاحبان طلا و همچنین امکانات موجود برای مقایسه نمونه های مورد نظر در صحت ارزیابی تعیین کننده است.

بازرسی بصری

ساده ترین بررسی اصالت: تجزیه و تحلیل بصری شی. توجه ویژه ای باید به کوچکترین انحراف از یک همتای واقعی که به وضوح قابل مشاهده است، شود. بنابراین بازرسی موفقیت آمیز به در دسترس بودن سکه یا میله تطبیق دوم بستگی دارد. یکی دیگر از امکان مقایسه، اگرچه بسیار کمتر ایده آل، از طریق تصاویر محصولات از فروشگاه های آنلاین است. آیا ظاهر طلا با تصاویر محصول یکسان است یا انحراف قابل تشخیص است؟ آیا لبه های سکه ها شیاردار هستند یا صاف؟ آیا کناره های شمش ها آسیب دیده اند یا به شکل دیگری مشخص هستند؟ بنابراین می توان تفاوت های خشن را تشخیص داد، اما تشخیص تقلبی های پیچیده تر دشوارتر است. بنابراین برای افراد غیرعادی، این روش فقط تا حد بسیار محدودی مناسب است.

اندازه و وزن

بررسی اندازه و وزن یک شی نیز آسان است. همچنین بسیار گویاتر از یک بازرسی بصری است، و به ویژه برای سکه ها ارزشمند است، زیرا وزن ویژه برای هر سکه شمش معمولی به راحتی در دسترس است. به عنوان مثال، سکه طلای فیلارمونیک وین دقیقاً 37.0 میلی متر قطر و 2.0 میلی متر ضخامت دارد و وزن آن دقیقاً 31.103 گرم است. اگر یکی از این مقادیر منحرف شود، سکه به احتمال زیاد جعلی با روکش طلا با هسته آلیاژ مس-نقره است.

دوازده راه برای بررسی اصالت طلا

دوازده راه برای بررسی اصالت طلا

تشخیص طلا با آهنربا

طلا دیامغناطیس است، یعنی توسط آهنربا جذب نمی شود بلکه دفع می شود. آزمایش به یک آهنربای قوی نیاز دارد، اما مراقب باشید از قبل اثر مغناطیسی را آزمایش کنید. آهنربا در برابر شمش یا سکه نگه داشته می شود. اگر آهنربا به جسم مورد آزمایش بچسبد، قطعاً طلای خالص نیست. مقیاس های به اصطلاح مغناطیسی نتایج قابل اعتمادتری نسبت به آهنرباهای ساده ارائه می دهند. یکی از مزایای تست آهنربا این است که می توان آن را روی طلا در بسته های تاول نیز اعمال کرد. در مقابل، تست آهنربا برای آلیاژهای طلای مورد استفاده در تولید جواهرات مناسب نیست.

دوازده راه برای بررسی اصالت طلا

تست صدا

یکی از دوازده راه برای بررسی اصالت طلا ، تست صدا است که برای سکه طلا بررسی اصالت از طریق تست صدا بدون کمک اضافی کار می کند. سکه طلایی که باید آزمایش شود به سادگی با یک جسم فلزی دیگر به طور مختصر تکان داده می شود. صدای شفاف و متمایز طلا با صدای تقلبی که در مقایسه کسل کننده به نظر می رسد بسیار متفاوت است. این روش فقط باید توسط کلکسیونرهای با تجربه که از نزدیک با صدای طلا آشنا هستند استفاده شود. الگوهای تستیک الگوی آزمایشی که به آن ردیاب سکه «فیش» نیز می‌گویند، برای هر سکه سرمایه‌گذاری محبوب، مانند عقاب آمریکایی یا کروگراند، در دسترس است. این سنج حتی به افراد غیرمعمول اجازه می دهد تا با بررسی ابعاد سکه و تشخیص کوچکترین انحراف، صحت آن را به سرعت و نسبتاً قابل اطمینان تأیید کنند. ابزار تست برای انواع سکه های شمش معمولی مناسب هستند و با قیمت کمتر از 50 یورو در دسترس هستند.

نقطه ضعف آنها: تقلبی های بسیار خوب این تست اصالت را پشت سر می گذارند. بررسی چگالی از طریق جابجایی آباین روش آزمایشی برای مدت بسیار طولانی وجود داشته است: ریاضیدان و فیزیکدان یونانی ارشمیدس آن را در قرن سوم قبل از میلاد توسعه داد. چگالی میله یا سکه مورد نظر با غوطه وری در آن و اندازه گیری جابجایی حاصل از آب تعیین می شود. ارشمیدس کشف کرد که هر فلز وزن خاصی دارد. طلای 24 عیار با ظرافت 999.9/1000 برابر با 19.3 گرم بر سانتی متر مکعب است. مزیت بزرگ این روش این است که علاوه بر اصالت، ظرافت طلا را نیز می توان به طور مطمئن تعیین کرد.

با این حال، دقت فوق العاده مورد نیاز است: حتی دمای آب باید دقیقاً 20 درجه سانتی گراد باشد، زیرا تنها در این صورت است که چگالی آب دقیقاً 1 گرم در سانتی متر مکعب است. علاوه بر این، جسم آزمایشی نیز باید اطراف آن کاملاً صاف باشد، زیرا حتی کوچکترین حباب‌ های آب نیز می‌ توانند بر نتیجه اندازه‌گیری تأثیر بگذارند. دستورالعمل های دقیق در مورد نحوه انجام آزمایش جابجایی آب برای ایجاد یک نتیجه قابل اعتماد را می توان در اینترنت یافت. گواهی های اصالت استاندارد تحویل خوب انجمن بازار شمش لندن که در سال 1987 تأسیس شد، مهمترین مهر و موم کیفیت برای تولیدکنندگان شمش طلا است. این استاندارد شامل مشخصات دقیقی برای ابعاد، وزن، ظاهر، مهر و ظرافت شمش های طلا می باشد که باید حداقل 995.0/1000 باشد. علاوه بر این، تولید کننده شمش باید معیار های کیفی خاصی را نیز رعایت کند. گواهی تحویل خوب در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است و فروش مجدد شمش طلا را برای سرمایه گذاران آسان تر می کند.

بسته‌های تاولی که شمش‌های طلا در آنها پیچیده شده‌اند نیز دارای گواهی‌ هایی هستند که توسط سازنده صادر شده است تا اصالت شمش را نشان دهد. متأسفانه بسته بندی تاول نیز می تواند جعلی باشد، همانطور که گواهی چاپ شده نیز می تواند جعلی باشد. این ممکن است ناامیدکننده به نظر برسد، اما در واقع یک فرصت اضافی است: جعل‌کنندگان اغلب تلاش کمتری برای کپی کردن آثار روی بسته‌های تاول‌ها نسبت به خود میله‌ها انجام می‌دهند. بنابراین، با بررسی دقیق تر، این امکان برای کارشناسان و گاهی اوقات برای افراد غیرمجاز وجود دارد که گواهی نامه های کپی شده ناقص و سایر آثار روی تاول ها را شناسایی کرده و در نتیجه تقلبی ها را شناسایی کنند. البته این بستگی به در دسترس بودن یک شیء کاملاً واقعی برای مقایسه دارد.

توصیه ما: خرید سکه و شمش طلا از فروشندگان معروف در حالی که همه آزمایش‌ های متخصص حداقل امکان تجزیه و تحلیل سطح قابل اعتماد را فراهم می‌کنند، و تجزیه و تحلیل رسانایی التراسونیک و الکتریکی هر دو صد درصد ایمنی را تضمین می‌کنند، اکثر درمان‌های خانگی صرفاً سطحی هستند. با این حال، حتی افراد غیرمجاز نیز می توانند قابلیت اطمینان نتایج آزمایش خود را با ترکیب چندین روش بهبود بخشند، به خصوص اگر بسته بندی را در بازرسی خود لحاظ کنند. حداقل تقلبی های نسبتا ضعیف، که در آن هسته میله یا سکه مس و نقره است، می توانند کاملاً قابل اعتماد در معرض نمایش قرار گیرند.

باید به این نکته اشاره کرد که شما می توانید با پر کردن فرم خرید نقدی، برای خرید سکه خرید و فروش سکه و سکوکات طلا دارای هالوگرام از صرافی افشار و تایید شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران میباشد، اقدام کنید.

برای تقلبی های تنگستن، همه روش های تشخیص شکست می خورند به جز آزمایش جابجایی آب، که در آن اثربخشی به دقت بسیار زیاد بستگی دارد. اساساً، همه روش‌های احراز هویت ذکر شده در بالا یک نقطه ضعف مشترک دارند: خرید قبلاً انجام شده است. اگر معلوم شود که شی جعلی است، خریدار به طور خودکار بازپرداخت نمی شود. ساده ترین و مطمئن ترین راه برای جلوگیری از گرفتار شدن به طلای تقلبی: از یک فروشنده طلای معتبر و معتبر یا از بانک محلی خود خرید کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *